Parafia Ewangelicko-Augsburska w Pszczynie

Regulamin Cmentarza

Regulamin Cmentarza

Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Pszczynie

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych, tekst jednolity Dz. U. z 2019 roku poz. 1473 z późn. zmianami.

2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku w sprawie wymagań, jakie muszą spełnić cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków, Dz. U. nr 48, poz. 284.

3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 roku w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi, Dz. U. nr 153, poz. 1783 z późn. zmianami.

Celem umożliwienia oddawania należytej czci zmarłym oraz zapewnienia porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego powierza się cmentarz wraz z jego urządzeniami szczególnej trosce osób przebywających na jego terenie oraz zobowiązuje się do stosowania niniejszego Regulaminu.

I. Definicje pojęć zawartych w Regulaminie

§ 1.

Zarządca cmentarza – Parafia Ewangelicko-Augsburska w Pszczynie, ul. Bogedaina 9. Telefon kontaktowy do kancelarii parafialnej: 32 210 33 92.

Gospodarz cmentarza – osoba reprezentująca Parafię. Gospodarzem cmentarza Parafii ewangelickiej w Pszczynie jest osoba wyznaczona przez zarządcę.

Dysponent grobu – założyciel grobu, najczęściej członek rodziny zmarłego lub inna osoba uprawniona do podejmowania decyzji dotyczących danego grobu, w kolejności podanej w ustawie o cmentarzach
i chowaniu zmarłych (zwanej dalej „Ustawą”), posiadająca z zarządcą umowę na użytkowanie grobu.

Rezerwacja miejsca – wcześniejsze zamówienie nowego miejsca pochówku potwierdzone stosowną opłatą.

Prolongata miejsca – przedłużenie terminu ważności umowy do dysponowania miejscem pochówku potwierdzone dokonaniem stosownej opłaty.

II. Przepisy porządkowe

§ 2.

1. Cmentarz ma charakter wyznaniowy i jest przeznaczony do pochówku wiernych Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Pszczynie.

2. Dopuszcza się możliwość pochowania osób wyznania ewangelickiego z innych parafii lub osób wyznania nieewangelickiego według zasad określonych przez Radę Parafialną.

3. Wszelkie formalności związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu należy realizować w kancelarii parafialnej.

§ 3.

1. Cmentarz jest otwarty codziennie od g. 8:00 do zmroku i tylko wtedy dozwolone jest wchodzenie na jego teren.

2. Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:

  • naruszania ciszy, porządku i powagi miejsca,
  • wykonywania prac zakłócających przebieg uroczystości pogrzebowej,
  • dewastacji nagrobków i wyposażenia cmentarza,
  • przebywania dzieci w wieku do 10 lat bez opieki dorosłych (za zorganizowane grupy odpowiadają kierownicy tych grup),
  • składowania śmieci i odpadów powstałych po pielęgnacji grobów poza wyznaczonymi miejscami,
  • palenia papierosów, spożywania alkoholu i przebywania osób w stanie nietrzeźwym,
  • żebractwa,
  • wprowadzania zwierząt,
  • wprowadzania motocykli i poruszania się pojazdami jednośladowymi.

3. Bez uprzedniego uzyskania zgody zarządcy i zgłoszenia gospodarzowi cmentarza, zakazuje się na terenie cmentarza dokonywania następujących czynności:

  • prac kamieniarskich i budowlanych,
  • ustawiania ławek, ogrodzeń i utwardzania przejść,
  • wjeżdżania pojazdami mechanicznymi, za wyjątkiem osób niepełnosprawnych oraz starszych,
  • prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej i zarobkowej, kolportażu ulotek,
  • samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów,
  • zabierania z cmentarza wszelkich elementów jego wystroju (np. elementy nagrobków, znicze, rośliny, kwiaty, nasiona), mającego charakter przywłaszczenia cudzego mienia. Pracownicy cmentarza i osoby upoważnione mogą kontrolować (zgodnie z obowiązującymi przepisami) pojazdy i osoby oraz przewożone materiały.

4. W razie gdyby naniesienia wokół grobu stanowiły przeszkodę dla prac cmentarnych, mogą one zostać usunięte bez żadnych konsekwencji dla zarządcy.

§ 4.

1. Woda z ujęć (punktów czerpalnych) na terenie cmentarza przeznaczona jest do podlewania roślin oraz innych celów gospodarczych. Instalacja wodociągowa jest wyłączana jesienią (zwykle w październiku lub początkiem listopada), gdy prognozowane są spadki temperatury poniżej 0°C i włączana na wiosnę (zwykle w połowie kwietnia), gdy ustąpią przymrozki.

2. Pielęgnacja grobów należy do obowiązków osoby opiekującej się grobem. Dysponent grobu jest odpowiedzialny za właściwy stan techniczny grobu i ponosi odpowiedzialność prawną za wszelkiego rodzaju wypadki i zdarzenia z udziałem osób trzecich, które wynikają z niewłaściwego stanu technicznego grobu. W przypadku niewywiązania się z obowiązku zarządca może doprowadzić do stanu niezagrażającego bezpieczeństwu.

3. Dysponent grobu zobowiązany jest do stałego utrzymywania czystości i porządku na grobie oraz na terenie przyległym. Maksymalnie do sześciu tygodni po pogrzebie należy uprzątnąć miejsce pochówku oraz oczyścić je z wieńców i ozdób pozostawionych w dniu pogrzebu.

4. Wieńce, kwiaty oraz inne zbędne elementy związane z dekoracją mogił należy składać do przeznaczonych na ten cel pojemników:

  • odpady biodegradowalne (roślinne) – do kompostownika,
  • odpady sztuczne – do odpowiednio oznaczonych pojemników.

Zabrania się składania w tych miejscach resztek materiałów i odpadów po robotach kamieniarskich.

5. Ukształtowanie grobów indywidualnych, kwater zbiorowych, ustawianie nagrobków, pomników, tablic i innych oznak uczczenia zmarłych wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia kancelarii parafialnej oraz uiszczenia tam stosownej opłaty, a następnie zgłoszenia u gospodarza cmentarza.

6. Wszystkie groby muszą być oznaczone tabliczką nagrobną z podaniem imienia, nazwiska i daty zgonu zmarłego. W celu identyfikacji miejsca zarządca cmentarza ma prawo umieścić na mogile informację z prośbą o kontakt z kancelarią parafialną (celem uniknięcia niechcianej likwidacji).

7. Miejsca zarezerwowane, po opłaceniu, zarządca oznacza tabliczką „R”. Wszelkie groby samowolnie zarezerwowane lub przywłaszczone pozostają w dyspozycji zarządcy cmentarza.

§ 5.

1. Wykonawcy robót kamieniarsko-budowlanych mogą sprowadzać na teren cmentarza potrzebny sprzęt i materiały oraz wykonywać powierzone im prace tylko w dni robocze, po uzyskaniu przez dysponenta grobu zezwolenia od zarządcy oraz zgłoszeniu gospodarzowi cmentarza.

2. Pozostali wykonawcy oraz firmy i osoby fizyczne świadczące usługi porządkowo-pielęgnacyjne muszą uzgodnić z gospodarzem cmentarza zakres, datę i miejsce wykonywania tych usług. Ponadto są oni zobowiązani do pozostawienia po sobie porządku.

§ 6.

1. Do wykonywania prac ziemnych związanych z pogrzebem uprawnieni są wyłącznie grabarze upoważnieni przez zarządcę cmentarza.

§ 7.

1. Pogrzeby odbywają się w terminie każdorazowo ustalonym w kancelarii parafialnej.

§ 8.

1. Zarządca dysponuje polisą OC cmentarza.

2. Za zniszczenia i szkody powstałe na terenie cmentarza w związku z działaniem sił przyrody, kradzieży i aktów wandalizmu zarządca cmentarza nie ponosi odpowiedzialności.

3. Nagrobki można ubezpieczyć we własnym zakresie od szkód żywiołowych, od uszkodzeń lub zniszczeń.

III. Przepisy dotyczące pochówków i dzierżaw

§ 9.

1. Na cmentarzu Ewangelicko-Augsburskim w Pszczynie dokonuje się pochówków zwłok w trumnie lub prochów w urnie (wyłącznie biodegradowalnej).

2. Na cmentarzu Ewangelicko-Augsburskim w Pszczynie urządza się groby:

  • ziemne zwykłe pojedyncze (z możliwością dochowania do czterech urn),
  • ziemne zwykłe podwójne (z możliwością dochowania do czterech urn na każdym z miejsc),
  • ziemne głębinowe (z możliwością dochowania do czterech urn),
  • ziemne dziecięce (z możliwością dochowania do dwóch urn),
  • grobowce,
  • groby urnowe.

§ 10.

1. Na cmentarzu stosuje się opłaty za:

  • zgodę na pochówek,
  • prolongatę (przedłużenie dzierżawy) istniejącego miejsca,
  • rezerwację nowego miejsca,
  • korzystanie z terenu cmentarza dla wykonania usług pogrzebowych i cmentarnych,
  • postawienie lub wymianę nagrobka.

2. Wyszczególnione opłaty dokonuje się w kancelarii parafialnej, zgodnie z aktualnie obowiązującym cennikiem.

3. W uzasadnionych przypadkach zarządca cmentarza może obniżyć lub zwolnić z opłat za miejsce na cmentarzu. W tym przypadku dysponent grobu składa pisemną prośbę w kancelarii parafialnej.

§ 11.

1. Opłaty za zgodę na pochówek (wg § 10.) wnosi się na okres 20 lat.

2. Opłaty nie podlegają zwrotowi.

3. W przypadku dochowania do istniejącego grobu lub miejsca rezerwowanego pobiera się każdorazowo opłatę za zgodę na pochówek za pełne 20 lat (uwzględniając wpłaconą wcześniej prolongatę lub rezerwację), zgodnie z aktualnie obowiązującym cennikiem.

4. Przedłużenie dzierżawy na dalsze lata (max. 10 lat) wymaga ponownego uiszczenia opłaty w roku kalendarzowym, w którym wygasa ważność poprzedniej opłaty.

5. Opóźnienie we wniesieniu kolejnej opłaty dotyczącej przedłużenia dzierżawy nie może przekroczyć jednego roku.

6. Zarządca cmentarza może poinformować dysponenta grobu o upływie terminu ważności dzierżawy poprzez naklejenie wiadomości na nagrobku.

7. W przypadku utraty prawa do grobu (z powodu nieopłaconej prolongaty) możliwe jest jego przywrócenie za zgodą zarządcy, po uiszczeniu zaległej opłaty tak, by zachować ciągłość dzierżawy.

8. W przypadku nieuiszczenia opłaty dotyczącej przedłużenia dzierżawy w terminach określonych w pkt. 4 i 5 niniejszego paragrafu grób może zostać zlikwidowany lub wydzierżawiony innemu dysponentowi, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

9. Z czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.

10. Nagrobki ze zlikwidowanego (przez zarządcę) grobu przechodzą na własność zarządcy.

§ 12.

1. Grób ziemny zwykły (pojedynczy) nie może być użyty do ponownego pochowania w nim zwłok przed upływem 20 lat.

2. Po upływie tego terminu, w przypadku rezygnacji z prolongaty grobu na kolejny okres, dysponent:

  • zobowiązany jest do zgłoszenia tego faktu zarządcy cmentarza na piśmie,
  • powinien niezwłocznie (max. do 1 roku) usunąć wszystkie elementy nagrobka własnym staraniem i na własny koszt.

§ 13.

1. Opłatę za dzierżawę miejsca pod grobowiec wnosi się na okres 100 lat według aktualnie obowiązującego cennika.

2. Przy każdorazowym dochowaniu należy uzupełnić opłatę za dzierżawę miejsca do 100 lat według aktualnie obowiązującego cennika.

3. W przypadku przekroczenia tego terminu miejsce przechodzi do ponownej dyspozycji zarządcy bez zwrotu opłaty.

4. W przypadku zrzeczenia się praw do grobowca zarządca nie zwraca poniesionych kosztów i opłat.

§ 14.

1. Groby oraz zarezerwowane miejsca na cmentarzu nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego.

§ 15.

1. Do dysponowania wolnym miejscem w grobie (ziemnym, urnowym) lub w grobowcu przeznaczonym do pochowania więcej niż jednej osoby uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego spoczywającego w tym grobie zgodnie z obowiązującą Ustawą.

2. Z chwilą pochowania dysponenta grobu o dysponowaniu pozostałymi miejscami w tym grobie decyzję podejmują wspólnie członkowie najbliższej rodziny osoby zmarłej.

3. Prawo do grobu nie podlega przekazaniu na rzecz osób niewymienionych w Ustawie.

4. Dysponentem nowo wybudowanego grobowca jest osoba wyznania ewangelickiego, która poniosła nakłady na jego wybudowanie i uiściła należną opłatę cmentarną.

5. Wniesienie opłaty za grób lub grobowiec przez osobę niebędącą członkiem rodziny nie uprawnia do pochowania w nim zwłok tej osoby lub innej, wskazanej przez tę osobę (np. przyjaciel rodziny, sąsiad).

6. W przypadku, gdy osoba spoczywająca w grobie nie ma żyjących krewnych lub powinowatych wymienionych w punkcie 2, decyzję o możliwości pochowania osoby zmarłej, która pozostawała w stosunku bliskości lub prowadziła ze zmarłym wspólne gospodarstwo domowe, podejmuje zarządca.

§ 16.

1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana:

  • na umotywowaną prośbę osób uprawnionych – za zezwoleniem Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego zgodnie z obowiązującymi zasadami,
  • na zarządzenie prokuratora lub sądu.

2. Przed podjęciem ekshumacji należy zrealizować sprawy formalne w kancelarii parafialnej.

3. Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne (wg wykazu ustalonego przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej) nie mogą być ekshumowane przed upływem dwóch lat od dnia zgonu (nie dotyczy to zarządzenia prokuratora lub sądu).

4. Miejsce po ekshumacji pozostaje do dyspozycji zarządcy cmentarza bez zwrotu wniesionych opłat.

§ 17.

1. Załatwianie spraw formalno-organizacyjnych związanych z wydzierżawieniem miejsca, pochówkiem i przyjęciem zwłok, jak też innych spraw związanych z działalnością cmentarza, odbywa się w kancelarii parafialnej w Pszczynie według godzin urzędowania (www.pszczyna.luteranie.pl).

2. Wykładnia Regulaminu przysługuje zarządcy.

§ 18.

1. W wypadku naruszenia postanowień Regulaminu zarządcy cmentarza służą uprawnienia wynikające z przepisów szczegółowych regulujących poszczególne rodzaje naruszeń.

§ 19.

W sprawach nie ujętych w Regulaminie, mają zastosowanie przepisy:

1. Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych, tekst jednolity Dz. U. z 2019 roku poz. 1473 z późn. zmianami.

2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku w sprawie wymagań, jakie muszą spełnić cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków, Dz. U. nr 48, poz. 284.

3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 roku w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi, Dz. U. nr 153, poz. 1783 z późn. zmianami.

§ 20.

Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2020 r.

Parafia w Pszczynie